Pedagodzy KWS'24

prof. dr hab. Adam Zdunikowski - tenor

prof. dr hab. Adam Zdunikowski - tenor

Absolwent Warszawskiej Akademii Muzycznej kierunku wokalno-aktorskiego oraz Uniwersytetu Warszawskiego kierunku zarządzanie instytucjami kultury. Solista Teatru Wielkiego Opery Narodowej, laureat Polskich i międzynarodowych konkursów wokalnych. W ciągu 30-letniej kariery artystycznej wystąpił na wszystkich scenach operowych i filharmonicznych w Polsce oraz wielu na świecie. Miał zaszczyt śpiewać w towarzystwie czołówki polskiej wokalistyki, najbardziej renomowanych dyrygentów i najlepszych polskich reżyserów trzech pokoleń. Od roku 2014 pedagog Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy, Filii Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Białymstoku oraz Zespołu Szkół Muzycznych w Warszawie. Koordynator studenckich projektów operowych a także reżyser. Przewodniczący i członek jury krajowych konkursów wokalnych. Dr hab. Adam Zdunikowski odznaczony Srebrnym Medalem Zasłużony Kulturze „Gloria Artis”, Medalem Zasłużony dla miasta Krakowa i nagrodą Ministra Kultury i Sztuki „Ad Astra”.

dr hab. Magdalen Idzik - mezzosopran

Jest absolwentką warszawskiej Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina. Studia kontynuowała w Mediolanie pod kierunkiem Vittorio Terranovy i w Londynie u Joy Mammen. Otrzymała stypendium Promocja Talentu przyznawane przez Fundację Ewy Czeszejko-Sochackiej. W 2001 roku ukończyła we Włoszech Akademię Rossiniowską pod kierunkiem znakomitego dyrygenta Alberta Zeddy.

Debiutowała na deskach Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w spektaklu Śpiewnik domowy Moniuszki w reżyserii Marii Fołtyn. Od tamtej pory w repertuarze artystki znalazły się partie mezzosopranowe w takich operach jak: Eugeniusz Oniegin Czajkowskiego (Olga), Jaś i Małgosia Humperdincka (Jaś), Straszny dwór Moniuszki (Jadwiga), Wesele Figara Mozarta (Cherubin), Janek Żeleńskiego (Marynka), La rondine (Suzy) i Madame Butterfly Pucciniego (Kate) oraz Podróż do Reims (Maddalena) Rossiniego, Salome i Elektra R. Straussa, Carmen Bizeta ( Carmen i Mercedes) Czarodzejski flet Mozarta(Dama II i III),   Śpiewała także rolę Hudel w musicalu Skrzypek na dachu Steina/Bocka. Maddalenę w Podróży do Reims kreowała także w Pesaro na zaproszenie Rossini Opera Festival. Z zespołem Opery Narodowej uczestniczyła w występach gościnnych na Cyprze, w Japonii i Hiszpanii. Wśród ostatnich sukcesów śpiewaczki na scenie warszawskiej znalazły się premierowe wykonania w: Czarodziejskim flecie Mozarta (III Dama) oraz wodewilu Zabobon, czyli Krakowiacy i Górale Kurpińskiego (Zosia), a także w prapremierze Magicznego Doremika Marty Ptaszyńskiej (partia tytułowa) i w Łucji z Lammermoor Donizettiego (Alicja). Bogaty jest również repertuar oratoryjno-kantatowy i pieśniarski artystki, który z powodzeniem wykonuje na estradach filharmonicznych w kraju i za granicą.

Oklaskiwała ją publiczność sal koncertowych w Amsterdamie, Brukseli, Kolonii, Luksemburgu, Paryżu, Walencji, Nowym Jorku, Toronto i Tokio. Regularnie współpracuje i koncertuje z Wiesławem Ochmanem oraz z Orkiestrą Polskiego Radia. Ważnym wydarzeniem w karierze śpiewaczki był udział w wykonaniu Requiem Mozarta podczas uroczystego koncertu dla królowej belgijskiej Fabioli w 5. rocznicę śmierci króla Baudouina. Wystąpiła w słynnym koncercie galowym Andrei Bocellego w łódzkim Teatrze Wielkim. Wzięła także udział w koncercie poświęconym pamięci Giuseppe Sinopoliego (Piza) oraz w uroczystej gali Gwiazdy dla Europy pod batutą argentyńskiego tenora i dyrygenta José Cury. W roku 2014 na zaproszenie MSZ zaśpiewała Requiem Verdiego w Operze Kijowskiej z okazji 100 rocznicy wybuchu I Wojny Światowej.

Obecnie jest wykładowcą w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie w stopniu doktora habilitowanego. Od roku 2021 jest członkinią Rady Studiów Doktoranckich UMFC. Nagrodzona w 2021 roku przez Rektora macierzystej Uczelni nagrodą I rok stopnia za osiągnięcia dydaktyczne, artystyczne oraz naukowe. Wielokrotnie była kierownikiem projektów artystycznych UMFC W. A. Mozart Don Giovanni i Cosi fan tutte na Festiwalu w Rheinsbergu w 2013 i 2015 roku Filharmonia świętokrzyska 2013 i 2016 rok, Warszawska Opera Kameralna 2014 rok. P. Czajkowskiego Eugeniusz Oniegin 2018 rok w Teatrze Wielkim Operze Narodowej. Kierownik projektu naukowego 2016-2019 Rola i znaczenie dzieła scenicznego w kształtowaniu, propagowaniu i zachowaniu tożsamości narodowej na przykładzie percepcji opery Straszny Dwór Stanisława Moniuszki.

dr hab. Magdalen Idzik - mezzosopran
dr hab. Zofia Rudnicka - tancerka, choreograf

dr hab. Zofia Rudnicka - tancerka, choreograf

Absolwentka Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej im. R. Turczynowicza i Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, gdzie od 25 lat wykłada m.in kompozycję tańca, od 2014 roku jest doktorem habilitowanym. Całą karierę baletową związała z Teatrem Wielkim w Warszawie, gdzie będąc solistką tańczyła m.in Mirtę w Giselle, Frygię w Spartakusie, Fedrę w Fedrze Lifara, Taglioni w Grand pas de quatre, Consuelo w Popołudniowej sjeście  Mendeza .Równolegle  współpracowała z TV jako tancerka i choreograf.

 Stworzyła kilkanaście spektakli baletowych, w tym prapremierowe: Nienasycenie muz. Tomasza Stańko i  La Dolce Vita spektakl o Federico Fellinim z muz. Nino Roty wystawione w Teatrze Wielkim w Warszawie,  zrealizowała Śpiącą królewnę  i Dziadka do Orzechow Piotra Czajkowskiego oraz choreografie do kilkudziesięciu oper, operetek, musicali, kilkudziesięciu sztuk teatralnych i kilku filmów baletowych m.in. Podróż magiczna muz. Andrzej Zieliński  z Gerardem Wilkiem , La  valse muz. Maurice Ravel, Mity muz. Karol Szymanowski. Dla uczniów Warszawskiej Szkoły Baletowej wystawiła balet Czerwony kapturek z muz. Jadwigi Szajny –Lewandowskiej i stworzyła kilkadziesiąt etiud i wariacji o czym wydała książkę zatytułowaną Tancerz, szkoła i scena – etiudy choreograficzne jako istotny element rozwoju artystycznego ucznia. Książka ta była pracą habilitacyjną .    

Wieloletnia choreograficzna współpraca z telewizją to setki programów rozrywkowych o różnej stylistyce, recitale gwiazd piosenki m.in. Zdzisławy Sośnickiej, Maryli Rodowicz, Anny Jantar, wykreowanie stylu Grupy Vox,  Show zespołu Alibabki, kilkanaście sezonów Kabaretu Olgi Lipińskiej.

 Osobny rozdział to kilkadziesiąt lat współpracy z legendarnym zespołem GAWĘDA.

 Laureatka wielu nagród i odznaczeń w tym „Złotej Maski” za balet Rudolf Valentino z muzyką Krzesimira Dębskiego w Teatrze Rozrywki w Chorzowie, Nagrody Choreograficznej im. Jana Kiepury  w 2011 roku  za słynny Taniec godzin w operze Gioconda  Amilcare Ponchiellego a także dorocznej nagrody Stowarzyszenia Autorów ZAiKS  w 2013 roku.

  Z wybitną baleriną Ewą Głowacką opracowała w 2018 roku tradycyjną wersję baletu Giselle w Operze Wrocławskiej .

 W lutym 2020 roku uhonorowana została Srebrną Glorią Artis.

 W 2019 roku ukazała się jej książka „Gerard Wilk Tancerz”, poświęcona ikonie baletu, soliście legendarnego zespołu Ballet du XX Siecle Maurice Bejarta.

W lutym 2021 roku zadedykowała swojej zmarłej Przyjaciółce Ewie Głowackiej Wieczór Baletowy Wizje miłości / Mity w Operze na Zamku w Szczecinie.

W grudniu 2021 roku spektakl We love Chopin według jej pomysłu i choreografii zainaugurował działalność powstania zespołu baletowego w Operze i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku.

dr Magdalena Smalara - aktorka

Absolwentka Wydziału Aktorskiego warszawskiej Akademii Teatralnej (2002), przez 11 lat etatowej pracy jako aktorka w Teatrze Polskim zagrała główne role w wielu spektaklach (Balladynę w „Balladynie” J. Słowackiego w reż. Jarosława Kiliana, Mirandę w „Burzy” Wiliama Szekspira w reż. Jarosława Kiliana, Lady Macduf w “Makbecie” w reż. Piotra Kruszczyńskiego w wiele innych). W 2012 roku zadebiutowała jako reżyserka i scenarzystka przygotowując spektakl „Wszędzie jest Wyspa Tu” oparty na poezji Wisławy Szymborskiej w opracowaniu muzycznym Urszuli Borkowskiej. W 2013 roku premierę miał autorski program „Kobieta do zjedzenia”, powstały również we współpracy z Urszulą Borkowską i grany z powodzeniem do dziś. Wyreżyserowała również koncerty w Radiu RDC koncert na sześćdziesięciolecie Studenckiego Teatru Satyryków (2013), a także koncert utworów Wojciecha Młynarskiego „Piosenka to jest forma magiczna” w 2017 roku. Od 2016 roku współpracuje z UMFC prowadząc zajęcia na wydziale wokalno-aktorskim, od 2019 jako etatowa wykładowczyni.

Laureatka Grand-Prix, nagrody Dziennikarzy i Nagrody Publiczności w konkursie na Interpretację Piosenek Agnieszki Osieckiej w 2001 roku, oraz Nagrody im. Tadeusza Łomnickiego, za szczególne osiągnięcia w dwa lata po ukończeniu studiów.

dr Magdalena Smalara - aktorka