Pedagodzy/Professors JWKM 2024

dr hab. Iwona Hossa - sopran

dr hab. Iwona Hossa - sopran

Jest zaliczana do czołowych sopranistek swojego pokolenia. Domeną Artystki jest przede wszystkim precyzja i techniczne możliwości nadzwyczaj wszechstronnego głosu, niezwykła czystość brzmienia i urzekająca barwa. Jej kunszt wokalny podziwiano w wielu miejscach na świecie, gdzie zawsze oczarowuje publiczność i zdobywa uznanie krytyki.

Ukończyła z wyróżnieniem Wydział Wokalno–Aktorski Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu. Współpracuje z wieloma teatrami operowymi i Orkiestrami Symfonicznymi w Polsce i za granicą. Jest laureatką Grand Prix i Złotego Medalu na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Marii Callas w Atenach. Jest artystką wszechstronną. W jej bogatym repertuarze znajdują się dzieła od muzyki dawnej po najnowszą.

Występowała pod batutą takich dyrygentów, jak David Lloyd-Jones, David Agler, Maurizio Benini, Gabriel Chmura, Charles Dutoit, Gustavo Dudamel, Valery Giergiev, Kazimierz Kord, Jan Krenz, Jacek Kaspszyk, Jerzy Maksymiuk, John Neschling, Grzegorz Nowak, Krzysztof Penderecki, Stanisław Skrowaczewski, Antoni Wit

Nagrała 27 płyt CD i DVD, głównie z muzyką polską. Większość z nich otrzymała prestiżowe nagrody fonograficzne jak choćby International Classical Music Awards w kategorii Muzyki Współczesnej, czy Orphée d’Or, a także nominacje do Fryderyków czy Grammy Awards.

Iwona Hossa przez siedemnaście lat miała zaszczyt współpracować z prof. Krzysztofem Pendereckim i posiada w swym repertuarze wszystkie dzieła wokalno–instrumentalne Kompozytora. Dokonała wielu prawykonań utworów polskiej muzyki współczesnej, m.in. Krzysztofa Pendereckiego, Wojciecha Kilara, Jerzego Maksymiuka. Jest pedagogiem i managerem kultury. Odznaczona m. in. medalem Zasłużony Kulturze Gloria Artis oraz srebrnym Krzyżem Zasługi.

dr hab. Magdalena Idzik - mezzosopran

Jest absolwentką warszawskiej Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina. Studia kontynuowała w Mediolanie pod kierunkiem Vittorio Terranovy i w Londynie u Joy Mammen. Otrzymała stypendium Promocja Talentu przyznawane przez Fundację Ewy Czeszejko-Sochackiej. W 2001 roku ukończyła we Włoszech Akademię Rossiniowską pod kierunkiem znakomitego dyrygenta Alberta Zeddy.

Debiutowała na deskach Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w spektaklu Śpiewnik domowy Moniuszki w reżyserii Marii Fołtyn. Od tamtej pory w repertuarze artystki znalazły się partie mezzosopranowe w takich operach jak: Eugeniusz Oniegin Czajkowskiego (Olga), Jaś i Małgosia Humperdincka (Jaś), Straszny dwór Moniuszki (Jadwiga), Wesele Figara Mozarta (Cherubin), Janek Żeleńskiego (Marynka), La rondine (Suzy) i Madame Butterfly Pucciniego (Kate) oraz Podróż do Reims (Maddalena) Rossiniego, Salome i Elektra R. Straussa, Carmen Bizeta ( Carmen i Mercedes) Czarodzejski flet Mozarta(Dama II i III),   Śpiewała także rolę Hudel w musicalu Skrzypek na dachu Steina/Bocka. Maddalenę w Podróży do Reims kreowała także w Pesaro na zaproszenie Rossini Opera Festival. Z zespołem Opery Narodowej uczestniczyła w występach gościnnych na Cyprze, w Japonii i Hiszpanii. Wśród ostatnich sukcesów śpiewaczki na scenie warszawskiej znalazły się premierowe wykonania w: Czarodziejskim flecie Mozarta (III Dama) oraz wodewilu Zabobon, czyli Krakowiacy i Górale Kurpińskiego (Zosia), a także w prapremierze Magicznego Doremika Marty Ptaszyńskiej (partia tytułowa) i w Łucji z Lammermoor Donizettiego (Alicja). Bogaty jest również repertuar oratoryjno-kantatowy i pieśniarski artystki, który z powodzeniem wykonuje na estradach filharmonicznych w kraju i za granicą.

Oklaskiwała ją publiczność sal koncertowych w Amsterdamie, Brukseli, Kolonii, Luksemburgu, Paryżu, Walencji, Nowym Jorku, Toronto i Tokio. Regularnie współpracuje i koncertuje z Wiesławem Ochmanem oraz z Orkiestrą Polskiego Radia. Ważnym wydarzeniem w karierze śpiewaczki był udział w wykonaniu Requiem Mozarta podczas uroczystego koncertu dla królowej belgijskiej Fabioli w 5. rocznicę śmierci króla Baudouina. Wystąpiła w słynnym koncercie galowym Andrei Bocellego w łódzkim Teatrze Wielkim. Wzięła także udział w koncercie poświęconym pamięci Giuseppe Sinopoliego (Piza) oraz w uroczystej gali Gwiazdy dla Europy pod batutą argentyńskiego tenora i dyrygenta José Cury. W roku 2014 na zaproszenie MSZ zaśpiewała Requiem Verdiego w Operze Kijowskiej z okazji 100 rocznicy wybuchu I Wojny Światowej.

Obecnie jest wykładowcą w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie w stopniu doktora habilitowanego. Od roku 2021 jest członkinią Rady Studiów Doktoranckich UMFC. Nagrodzona w 2021 roku przez Rektora macierzystej Uczelni nagrodą I rok stopnia za osiągnięcia dydaktyczne, artystyczne oraz naukowe. Wielokrotnie była kierownikiem projektów artystycznych UMFC W. A. Mozart Don Giovanni i Cosi fan tutte na Festiwalu w Rheinsbergu w 2013 i 2015 roku Filharmonia świętokrzyska 2013 i 2016 rok, Warszawska Opera Kameralna 2014 rok. P. Czajkowskiego Eugeniusz Oniegin 2018 rok w Teatrze Wielkim Operze Narodowej. Kierownik projektu naukowego 2016-2019 Rola i znaczenie dzieła scenicznego w kształtowaniu, propagowaniu i zachowaniu tożsamości narodowej na przykładzie percepcji opery Straszny Dwór Stanisława Moniuszki.

dr hab. Magdalena Idzik - mezzosopran
prof. dr hab. Adam Zdunikowski - tenor

prof. dr hab. Adam Zdunikowski - tenor

Absolwent Warszawskiej Akademii Muzycznej kierunku wokalno-aktorskiego oraz Uniwersytetu Warszawskiego kierunku zarządzanie instytucjami kultury.

Solista Teatru Wielkiego Opery Narodowej, laureat Polskich i międzynarodowych konkursów wokalnych. W ciągu 30-letniej kariery artystycznej wystąpił na wszystkich scenach operowych i filharmonicznych w Polsce oraz wielu na świecie. Miał zaszczyt śpiewać w towarzystwie czołówki polskiej wokalistyki, najbardziej renomowanych dyrygentów i najlepszych polskich reżyserów trzech pokoleń.

Od roku 2014 pedagog Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy, Filii Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Białymstoku oraz Zespołu Szkół Muzycznych w Warszawie. Koordynator studenckich projektów operowych a także reżyser.

Przewodniczący i członek jury krajowych konkursów wokalnych. Dr hab. Adam Zdunikowski odznaczony Srebrnym Medalem Zasłużony Kulturze „Gloria Artis”, Medalem Zasłużony dla miasta Krakowa i nagrodą Ministra Kultury i Sztuki „Ad Astra”.

prof. dr hab. Marek Rzepka - bas

Urodził się w Mikołowie na Śląsku. Jako Technik Górnik rozpoczął studia wokalne w Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie Profesora Adama Szybowskiego. Dalsze studia kontynuował w Musikhochschule

"Carl Maria von Weber" w Dreźnie w klasie Profesora Christiana Elßnera.

Uczył się również u Prof. Hansa-Joachima Beyera (Lipsk), Profesora Rudolfa Piernaya (Londyn) oraz Carol Meyer-Brütting (USA).

Kursy Mistrzowskie zaprowadziły go m.in. do Thomasa Quasthofa, Brigitte Fassbaender, Petera Schreiera, Teresy Żylis-Gary oraz do Edith Mathis.

Współpracował z takimi pianistami, jak Normann Shetler, Charles Spencer, Michael Enders i Ido Ariel.

W 2006 roku otrzymal nominację do Grammy Awards za nagranie "Ariadne" Conradiego pod dyr. S. Stubbsa, a w 2010 w Londynie „The Gramophone Awards”za nagranie Kantaty "Weinen, Klagen, Sorgen, Zagen" (BWV12) J.S.Bacha pod 

dyr. T.Hengelbrocka.

Współpracował z takimi orkiestrami, jak Detroit Symphony Orchestra, Dresdner Philharmonie, Gewandhaus Leipzig, Orkiestrą Mozarteum w Salzburgu, Sinfonia Varsovia, NOSPR, Bachakademie Stuttgart, Akademie für Alte Musik Berlin, Arte die Suonatori, jak również z Balthasar Neumann Ensemble, z którym łączy go długoletnia współpraca.

Pracę pedagogiczną rozpoczął w 1998 roku w Akademii Muzycznej w Dreźnie, którą kontynuował od 2001 roku w Hochschule für Musik w Lipsku.

Od 2009- 2017 miał swoją klasę rownież na Akademii Muzycznej w Krakowie.

Od listopada 2016 jest Profesorem Uniwersyteckim w Hochschule für Musik Theater und Medien w Hanowerze.

Jego studenci i absolwenci występują na najważniejszych scenach operowych i koncertowych całego świata.

Śpiewał między innymi w Berlińskiej Filharmonii, Filharmonii Luksemburskiej, Gran Teatre del Liceu w Barcelonie, Théâtre Royal de la Monnaie w Brukseli, Auditorio di Milano. Gościł w Nowym Jorku, Bostonie, Lizbonie, Londynie, Jerozolimie, Tel Awiwie, Melbourne, Bolonii, Pradze i w Warszawie. 

W 2008 debiutował z Detroit Symphony Orchestra, w 2009 z Tonhalle Orcherster w Zurychu. 

W 2011 roku śpiewał ponownie z Filharmonią Drezdeńską, Holland Baroque Society oraz z Orkiestrą Mozarteum na Festiwalu w Salzburgu  pod dyr. Ivora Boltona.

W roku 2012 wykonał między innymi partię Caronte w operze Orfeo Monteverdiego w Lizbonie oraz wziął udział w czternastu Koncertach z Oratorium na Boże Narodzenie J.S.Bacha.

W 2013 roku zadebiutował w Teatro Real Madrycie w "Parsifalu" Wagnera oraz zaśpiewał między innymi "Requiem" Mozarta na Festiwalu w Salzburgu.

W grudniu 2016 został zaproszony do udziału w Tourne z muzyką Felixa Mendelssohna-Bartholdiego pod dyr.Thomasa Hengelbrocka z Koncertami m.in.w Brukseli, Zurychu i Frankfurcie.

W 2016 roku zadebiutował również pod batutą Pablo Heras-Casado w utworach Monteverdiego.

Ten program został w 2017 roku zarejestrowany w Madrycie dla wytwórni Harmonia Mundi.

Mimo intensywnej pracy pedagogicznej, nadal regularnie koncertuje na najważniejszych scenach operowych i koncertowych całego świata.

prof. dr hab. Marek Rzepka - bas