Jury

Stefania Toczyska - przewodnicząca Jury

Mezzosopran

Stefania Toczyska – Symbol wielkiej wokalistyki światowego formatu. Nazwisko, które budzi natychmiastowe skojarzenia z największymi heroinami operowymi: Amneris, Księżna Eboli, Faworyta, Dalila, Ulryka, Carmen. Nazwisko tej wielkiej polskiej śpiewaczki należy do największych, jakie zaistniały na światowym firmamencie wokalistyki operowej na przełomie XX i XXI wieku. Nie ma bogów bel canto, z którymi Stefania Toczyska nie pojawiła się jako ich partnerka na wielkich scenach światowych – od Wiener Staatsoper począwszy poprzez Teatro alla Scala w Mediolanie, Royal Opera Covent Garden w Londynie, po Metropolitan Opera House w Nowym Jorku. Lista tych nazwisk jest ogromna. Znajdujemy wśród nich: Leontynę Price, Montserrat Caballe, Mirellę Freni, Renatę Scotto, Katię Ricciarelli, Margareth Price, Nicolaia Geddę, Alfredo Krausa, Wiesława Ochmana, José Carrerasa, Placido Domingo, Luciano Pavarottiego, Dietricha Fischer-Dieskau’a, Juri Mazuroka, Dmitri Hvorostovskiego, Renato Brusona, Nicolaia Giaurova, Jewgienija Niestierenko… Mimo że kompozytorzy niezmiernie rzadko przewidują partie operowe dla dwóch mezzosopranów, sytuacje takie zdarzają się. Niezapomnianym wydarzeniem stało się wykonanie Damy Pikowej Piotra Czajkowskiego w 2011 roku, w którym na scenie Teatro Liceo w Barcelonie pojawiły się dwie polskie najwspanialsze gwiazdy: Stefania Toczyska i Ewa Podleś. Są to przeżycia, które nie poddają się słowom.

Stefania Toczyska międzynarodową karierę rozpoczęła w 1977 kreacją Amneris w Aidzie Verdiego w teatrze operowym w Bazylei. Występowała także w Wiener Staatsoper (Rigoletto Verdiego, Carmen u boku Placido Domingo), San Francisco Opera (Gioconda Amilcare Ponchielliego z Luciano Pavarottim i Renatą Scotto, Trubadur Verdiego), Metropolitan Opera House w Nowym Jorku (Chowańszczyzna i Borys Godunow Modesta Musorgskiego, Gioconda, Adriana Lecouvreur Francesco Cilei, Bal maskowy i Aida Verdiego), Covent Garden w Londynie (Trubadur, Aida), Teatro San Carlo w Lizbonie, Bayerische Staatsoper w Monachium (Carmen), Deutsche Oper w Berlinie (Aida), Operze Paryskiej, Teatro Colón w Buenos Aires, na scenach operowych Barcelony, Hamburga, Rzymu, Genewy (Włoszka w Algierze Gioacchino Rossiniego), Zurichu, Pittsburga (Norma Vincenzo Belliniego), Chicago (Anna Bolena Donizettiego), Dallas (Bal maskowy) i Houston (Aida, Norma, Samson i Dalia). Zasłynęła m.in. w rolach Amneris, Carmen, Izabeli (Włoszka w Algierze), Azuceny (Trubadur), Eboli (Don Carlos), Ulryki (Bal maskowy), Rozyny (Cyrulik sewilski Rossiniego), Dulcynei (Don Kichot Julesa Masseneta), Laury (Gioconda) i Maryny (Borys Godunow).

Artystka wielokrotnie gościła również na scenach teatrów polskich - w Gdańsku, Warszawie (Carmen, Aida, Don Carlos, Straszny dwór, Salome Richarda Straussa), Łodzi i Bytomiu.

Stefania Toczyska uczestniczyła też w wykonaniach wielu dzieł koncertowych i oratoryjnych (śpiewa utwory od Johanna Sebastiana Bacha do Krzysztofa Pendereckiego). Dokonała archiwalnych nagrań radiowych, telewizyjnych oraz płytowych, m.in. dla EMI (Straszny dwór), CD Accord (Król Roger Karola Szymanowskiego), Myto Records (Bal maskowy, Belisario Donizettiego), Orfeo (Olimpia Gaspare Spontiniego, Trubadur pod batutą Giuseppe Sinopoliego), Erato (Wojna i pokój Sergiusza Prokofiewa pod dyrekcją Mścisława Rostropowicza), Ponto (Aida pod batutą Daniela Barenboima), Brilliant Classics (I Symfonia Aleksandra Skriabina pod dyrekcją Riccardo Mutiego).

W 2000 była przewodniczącą jury Ogólnopolskiego Konkursu Wokalistyki Operowej im. Adama Didura w Bytomiu.

W 2009 została odznaczona Medalem Prezydenta Bydgoszczy.

w 2014 roku otrzymała tytuł Doktora Honoris Causa Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku.

Stefania Toczyska mieszka na stałe w Wiedniu.

 

Autor: Małgorzata Kosińska, Polskie Centrum Informacji Muzycznej, Związek Kompozytorów Polskich, styczeń 2005, aktualizacja: październik 2009.

Fragment Laudacji przygotowanej przez profesora Piotra Kusiewicza z okazji nadania Stefanii Toczyskiej tytułu Doktora Honoris Causa Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku w dniu 28 kwietnia 2014 roku


wróć do listy