Jury

Ewa Podleś

Kontralt

Jedna z najwybitniejszych polskich śpiewaczek ostatnich dziesięcioleci. Dzięki charakterystycznej, dramatycznej barwie głosu o niezwykłej skali i biegłości, Ewa Podleś jest powszechnie uważana za najbardziej autentyczny głos kontraltowy generacji. Niezwykłe walory wokalne umożliwiają artystce wykonywanie bardzo szerokiego repertuaru operowego i koncertowego od baroku do współczesności, a wiele interpretacji, zwłaszcza ról w operach Gioachino Rossiniego, uznawanych jest za wzorzec wykonań artystycznych.

Od swego debiutu w Metropolitan Opera w Nowym Jorku w 1984 r. Ewa Podleś należy do elitarnego grona artystów stale obecnych na najbardziej prestiżowych scenach operowych i estradach koncertowych świata, takich jak La Scala, MET, San Francisco Opera, Covent Garden, Châtelet, Deutsche Oper Berlin, Teatro Liceo, Teatro Real, Carnegie Hall, Lincoln Center, London’s Wigmore Hall, Théâtre des Champs Elysées, Filharmonia Narodowa.

więcej

Stefania Toczyska - przewodnicząca Jury

Mezzosopran

Stefania Toczyska – Symbol wielkiej wokalistyki światowego formatu. Nazwisko, które budzi natychmiastowe skojarzenia z największymi heroinami operowymi: Amneris, Księżna Eboli, Faworyta, Dalila, Ulryka, Carmen. Nazwisko tej wielkiej polskiej śpiewaczki należy do największych, jakie zaistniały na światowym firmamencie wokalistyki operowej na przełomie XX i XXI wieku. Nie ma bogów bel canto, z którymi Stefania Toczyska nie pojawiła się jako ich partnerka na wielkich scenach światowych – od Wiener Staatsoper począwszy poprzez Teatro alla Scala w Mediolanie, Royal Opera Covent Garden w Londynie, po Metropolitan Opera House w Nowym Jorku. Lista tych nazwisk jest ogromna. Znajdujemy wśród nich: Leontynę Price, Montserrat Caballe, Mirellę Freni, Renatę Scotto, Katię Ricciarelli, Margareth Price, Nicolaia Geddę, Alfredo Krausa, Wiesława Ochmana, José Carrerasa, Placido Domingo, Luciano Pavarottiego, Dietricha Fischer-Dieskau’a, Juri Mazuroka, Dmitri Hvorostovskiego, Renato Brusona, Nicolaia Giaurova, Jewgienija Niestierenko… Mimo że kompozytorzy niezmiernie rzadko przewidują partie operowe dla dwóch mezzosopranów, sytuacje takie zdarzają się. Niezapomnianym wydarzeniem stało się wykonanie Damy Pikowej Piotra Czajkowskiego w 2011 roku, w którym na scenie Teatro Liceo w Barcelonie pojawiły się dwie polskie najwspanialsze gwiazdy: Stefania Toczyska i Ewa Podleś. Są to przeżycia, które nie poddają się słowom.

więcej

Andrzej Dobber

Baryton

Światowej sławy baryton, absolwent Akademii Muzycznej w Krakowie. Laureat prestiżowych konkursów wokalnych, m.in. w Gütersloch (NeueStimmen), Wiedniu (Belvedere), Monachium (Grand Prix konkursu ARD). Występuje na deskach najsłynniejszych teatrów operowych o międzynarodowej renomie, m.in. w Nowym Jorku (Metropolitan Opera), Mediolanie (La Scala), Wiedniu (Wiener Staatsoper), Paryżu (OpéraBastille), Brukseli (La Monnaie), Amsterdamie, Barcelonie (Gran Teatre del Liceu), Los Angeles, Houston, Tokio, Petersburgu, Berlinie (Komische Oper, Staatsoper, Deutsche Oper), Monachium, Hamburgu, Lipsku, Kolonii, Frankfurcie, Zurychu, Genewie, Lyonie, Weronie oraz podczas festiwali w Glyndebourne i Orange. Współpracował z wieloma wybitnymi dyrygentami, wśród których można wyróżnić następujące nazwiska: Christian Thielemann, Colin Davis, Roger Norrington, Riccardo Chailly, Gary Bertini, Pinchas Steinberg, Giuseppe Sinopoli, Simone Young, HelmuthRilling, Kazushi Ono, Stefan Soltész, Vladimir Fedoseyev, Vladimir Jurowski, Yakov Kreizberg, Riccardo Muti, Carlo Rizzi, Zubin Mehta, Valery Gergiev, Lorin Maazel, Daniel Barenboim, Semyon Bychkov.

więcej

Mariusz Kwiecień

Baryton

Występuje w najważniejszych teatrach operowych świata: Metropolitan Opera, Covent Garden, Operze Wiedeńskiej, Operze Paryskiej, Lyric Opera w Chicago, Operze Bawarskiej i wielu innych. Publiczność doceniła jego wspaniały głos, muzyczną wrażliwość, charyzmę i czarującą prezencję sceniczną. Odtwarzał tytułowe role w znanych operach: „Don Giovanni” Wolfganga Amadeusza Mozarta, „Król Roger” Karola Szymanowskiego, „Eugeniusz Oniegin” Piotra Czajkowskiego. Występował  jako Almaviva w „Weselu Figara” Mozarta, Malatesta w „Don Pasquale” oraz Nottingham  w „Roberto Devereux”  Gaetana Donizettiego, Riccardo w „Purytanach” Vincenza Belliniego, Rodrigo di Posa w „Don Carlosie” Giuseppe Verdiego oraz Zurga w „ Poławiaczach Pereł” Georges’a Bizeta.

więcej

Rafał Siwek

Bas

We wrześniu 2018 tytułową partią w Borysie Godunowie Musorgskiego otworzył sezon Teatru Bolszoj w Moskwie, a w styczniu br. na zaproszenie Placido Domingo wystąpił w gali verdiowskiej w Filharmonii Paryskiej.

Artysta regularnie występuje na prestiżowych scenach operowych: Teatro alla Scala w Mediolanie (Czarodziejski flet, Don Carlo), Operze Paryskiej (Lohengrin, Moc przeznaczenia, Łucja z Lammermoor, Rigoletto), Bayerische Staatsoper w Monachium (Nabucco, Aida, Luisa Miller, Don Carlo, Rigoletto, Turandot, Oniegin, Siegfried, Don Giovanni), Opernhaus Zurich (Don Carlo, Aida, Don Giovanni), berlińskiej Staatsoper Unter den Linden (Don Carlo, Aida) i Deutsche Oper w Berlinie (Don Giovanni), Staatsoper w Hamburgu (Kniaź Igor), Teatro Real w Madrycie (Czarodziejski flet, Aida), w Operze w Amsterdamie (Rigoletto), Arena di Verona (Nabucco, Turandot, Aida, Cyganeria, Don Giovanni), Opera Rzymska (Aida, Tristan i Izolda), Teatr Bolszoj w Moskwie (Borys Godunow, Don Carlo, Pskowianka, Kniaź Igor), Teatr Maryjski w Sankt Petersburgu (Kniaź Igor), Opera Królewska w Brukseli (Masnadieri, Don Giovanni), Teatro San Carlo w Neapolu (Nabucco), Teatro Regio w Turynie (Don Carlo), Teatro Comunale w Bolonii (Norma), Teatro Regio w Parmie (Simon Boccanegra, Luisa Miller), Israeli Opera w Tel Avivie (Nabucco), czy New National Theatre w Tokio (Don Carlo, Latający Holender).

więcej